The Perspective of Indonesian
Teachers
on
the Google Classroom
Usage
in
Blended Teaching
Fatimatus Suhroh
Graduate of English Language
Teaching, Universitas Negeri Malang
Abstract: Google
Classroom is a kind of platform that teachers and students have come to know
about. One of the learning processes achieved with google classroom is to
blend the style of learning. Blended teaching is one of the teaching processes
which is done not only inside the class (offline) but also outside the class
(online). The study aims to impose the perspective of Indonesian teachers on
the usage of Google Classroom. The study is performed through a qualitative
research design. The sample of the study, which uses a survey method through
a google form, consisting of forty teachers throughout Indonesia who have
administered Google Classroom in their classroom for at least one semester.
The data acquired has been put through a comprehensive analysis by
categorizing and highlighting the data. The findings showed that almost all
the teachers used blended teaching and it had three of the most beneficial
usage which is accessibility, as a means of communication and data analysis.
The significant challenges on the usage of Google Classroom were in the
internet connection and online submitted assignments. They assumed that the
overall highlights on Google Classroom usage can be effective and improved
for future features. Abstrak: Google
Classroom adalah sebuah platform yang banyak diketahui oleh para guru dan
siswa. Salah satu proses pembelajaran yang dicapai dengan google classroom
adalah untuk memadukan gaya belajar. Pembelajaran campuran (blended learning)
adalah salah satu proses pengajaran
yang dilakukan tidak hanya di dalam kelas (offline) tetapi juga di luar kelas
(online). Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perspektif guru Indonesia
tentang penggunaan Google Classroom. Penelitian dilakukan melalui desain
penelitian kualitatif. Sampel penelitian, yang menggunakan metode survei menggunakan
google formulir, terdiri dari empat puluh guru di seluruh Indonesia yang
telah menerapkan Google Classroom di kelas mereka selama setidaknya satu
semester. Data yang diperoleh telah dimasukkan melalui analisis yang
komprehensif dengan mengategorikan dan menganalisis pokok data. Temuan
menunjukkan bahwa hampir semua guru menggunakan pengajaran campuran dan
memiliki tiga penggunaan yang paling bermanfaat yaitu aksesibilitas, sebagai
sarana komunikasi dan analisis data. Tantangan yang signifikan dalam
penggunaan Google Classroom adalah dalam koneksi internet dan penugasan yang
dikirimkan secara online. Mereka berasumsi bahwa sorotan keseluruhan pada
penggunaan Google Classroom dapat efektif dan ditingkatkan untuk fitur di
masa depan. To view or download the full article, click on the link below: The link can be accessed in |
0 komentar:
Posting Komentar